Згідно «Положення про психологічну службу в системі освіти України» психологічна служба в системі освіти є складовою частиною державної системи охорони здоров’я громадян України.
Пріоритетні напрямки роботи:
Просвітницька робота Програма Ти Як?
- психологічний та соціально-педагогічний супровід дітей із сімей учасників бойових дій,
психологічний і соціально-педагогічний супровід дітей із сімей, які мають статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО),
- допомога дітям та сім’ям, які постраждали у військових конфліктах,
- допомога ветеранам і членам їхніх родин,
- самовдосконалення,
- розвиток власних здібностей і компетенцій,
- професійне самовизначення, психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти,
- профілактика різних видів залежності (адиктивна поведінка),
- профілактика шкідливих звичок (вживання наркотичних речовин, напоїв, що містять алкоголь, тютюнопаління),
- формування культури здорового способу життя,
- домашнє насильство,
- булінг/кібербулінг,
- дитяча злочинність,
- торгівля людьми,
- суїцидальні нахили дітей.
Профілактична робота
- професійне самовизначення, самовдосконалення, розвиток власних
- здібностей і компетенцій
- труднощі у навчанні та готовність до навчання
- емоційна підтримка, зниження рівня тривожності
- профілактика шкідливих звичок
- подолання злочинності серед неповнолітніх
- оволодіння дітьми знаннями та навичками, необхідними для формування культури здорового способу життя
На сайті ДНУ «ІМЗО» розміщено «Банк програм для неповнолітніх у
конфлікті з законом»
Важливими кроками в цьому напрямі є формування у здобувачів освіти здатності протистояти булінгу (цькуванню), навичок ненасильницької поведінки, побудови конструктивного діалогу, розуміння поняття «мир», усвідомлення власної значущості у миробудуванні, усвідомлення конфлікту як невід’ємної частини життя, створення особистої мирної стратегії поведінки в конфлікті.
Інформаційно-просвітницькі заходи для учасників освітнього процесу
№ з\п | Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи | Термін проведення | Цільова група/ аудиторія |
1 | Просвіта | ||
1.1 | - ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків; – інформування з проблем торгівлі людьми; – інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні; - ознайомлення учасників освітнього процесу із загрозами, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо); – ознайомлення учасників освітнього процесу із алгоритмом дій у разі увімкнення сигналу повітряної тривоги; - про вплив і наслідки вживання наркотичних, психоактивних речовин, алкоголю та тютюнопаління; – ознайомлення учасників освітнього процесу із алгоритмом дій у разі увімкнення сигналу повітряної тривоги; - популяризація ненасильницької моделі поведінки; - формувати в здобувачів освіти національних та європейських цінностей, моральної поведінки, активної життєвої позиції, єдності слова і діла в особистості, готовності брати участь у житті своєї держави; - ознайомлення педагогів та батьків здобувачів освіти з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини. | Протягом року | Педагоги, батьки, учні |
1.2 | Участь у роботі педрад, методичної ради, малих творчих груп | Протягом року | Вчителі |
1.3 | Виступи на батьківських зборах за темами: «Адаптація дітей шестирічного віку до навчання у ліцеї в умовах війни» «Адаптація учнів 5-х класів до навчання у ліцеї 2-го рівня в умовах війни» «Особливості підліткового віку» « Дитяча агресія» «Залежності: ігрові, хімічні та не хімічні» | Протягом року | Батьки |
1.4 | Виступи на виховних годинах перед учнями: інформування з проблем торгівлі людьми «Любов-найвища цінність» «Уміння сказати «НІ» «Мистецтво спілкування» | Протягом року | Учні |
2. | Профілактика | ||
2.1 | Профілактика (булінгу, протидії торгівлі людьми, дискримінації); - професійне самовизначення, самовдосконалення, розвиток власних здібностей і компетенцій; - труднощі у навчанні та готовність до навчання; - емоційна підтримка, зниження рівня тривожності; - профілактика шкідливих звичок; - подолання злочинності серед неповнолітніх; - оволодіння дітьми знаннями та навичками, необхідними для формування культури здорового способу життя4 - формування у здобувачів освіти здатності протистояти булінгу (цькуванню) | Протягом року | Учні, батьки, вчителі |
2.2 | Профілактика насильства в сім’ї та закладі освіти; - заходи щодо підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з питань сексуальності людини, статевого виховання, ВІЛ/СНІДУ тощо; | Протягом року | Учні, батьки, вчителі |
2.3 | Профілактика емоційного вигорання педагогів та інших педагогічних працівників; - профілактика ПТСР учасників освітнього процесу | Протягом року | Учні, батьки, вчителі |